Alkuverryttelyt

Kansainvälisen jalkapalloliitto FIFAn ammattilaiset ovat tehneet alkuverryttelyohjelmat lapsille, nuorille ja aikuisille. Ohjelman noudattamisen on todettu vaikuttavan myönteisesti pelaajien suorituskykyyn, tasapainoon ja ketteryyteen. Myös loukkaantumisten todettiin vähenevän. Alla voit tutustua FIFAn alkuverryttelyohjelmiin lapsille, nuorille ja aikuisille. Liitimme mukaan myös ammattilaisten tekemiä esimerkkivideoita harjoitteista.

Alkuverryttelyohjelma lapsille

FIFA 11+ Kids on lapsille tarkoitettu alkuverryttelyohjelma, jonka harjoitteet pohjautuvat FIFAN lääketieteellisen yksikön ja tutkimuskeskus F-MARCin tutkimukseen. Tutkimuksessa ilmeni, että jalkapalloilevat lapset kärsivät yllättävän paljon murtumista, luuston rasituksesta ja yläraajojen loukkaantumisista.

Tutkimukseen valittiin yhteensä 4000 7–12-vuotiasta lasta, joiden joukkueet suorittivat säännöllisesti ohjelman mukaista lämmittelyä. Näissä joukkueissa lasten dynaaminen tasapaino ja ketteryysominaisuuden paranivat huomattavasti sekä loukkaantumiset vähenivät 50 %.

FIFAn alkuverryttelyohjelman tarkoitus on ennaltaehkäistä vammoja. Ohjelma keskittyy kehittämään tilan hahmottamista, tilanteiden ennakoimista ja tarkkaavaisuutta. Näin vältytään turhilta kontakteilta toiseen pelaajaan tai muuhun ulkoiseen kohteeseen. Lisäksi kehon stabiliteetti ja liikekoordinaatio lisääntyvät. Ohjeen avulla opitaan myös oikeaoppisia kaatumis- ja laskeutumistekniikoita kontaktitilanteiden varalle.

Esimerkkivideot

Katso alla oleva Suomen Palloliiton valmentajakoulutuksen YouTube-video, joka perustuu FIFAn alkuverryttelyohjeisiin lapsille. Harjoitteita on yhteensä 7 erilaista. Voit katsoa ne kaikki täältä (siirryt YouTube-videopalveluun).

Alkuverryttelyohjelma nuorille ja aikuisille

FIFAn laajan tutkimuksen mukaan vammoja vähentävään ohjelmaan on valittu 11 parasta liikettä, joista 11. on reilu peli. Ohjelma on vaikeustasoiltaan kolmiportainen. Valmentaja valitsee pelaajilleen sopivan haastavan aloitustason. Lämmittelyohjelman kesto on 10-15 min. Välineeksi tarvitset vain pallon.

Ohjelma kehittää pelaajien keskivartalon stabiliteettia, jarruttavaa lihasvoimaa, propriseptiikkaa, dynaamista stabiliteettia ja plyometriaa (kimmoisuutta) yhdistettynä alaraajojen kuormituslinjaukseen (lonkka – polvi – 2. varvas).

Ohjelma olisi hyvä suorittaa aina ennen harjoitusten alkua (posterin mukaisesti). Ennen otteluita on suositeltava suorittaa lyhennetty versio (liikkeet 4, 5 ja 8).

Esimerkkivideot

Katso alla oleva UKK-instituutin Terve Urheilija lämmittely -YouTube video. Se perustuu FIFAn nuorten ja aikuisten alkuverryttelyohjeisiin. Harjoitteita on yhteensä 25 erilaista. Voit katsoa kaikki videot täältä (siirryt YouTube-videopalveluun).

Lähteet (muualla verkossa)

FIFA 11+ for Kids: Warm-Up to Prevent Injuries.
FIFA 11+ for Kids Manual: A Warm-Up Programme for Preventing Injuries in Children’s Football.
FIFA 11+: Warm-Up to Prevent Injuries.
FIFA The 11+ Manual: A Complete Warm-Up Programme to Prevent Injuries.
Terve Urheilija: Terve urheilija -lämmittely (11+).
YouTube: Suomen Palloliiton valmentajakoulutus. Harjoite 1 FIFA 11 Kids Pysähtyminen.
YouTube: Terve Urheilija. Juoksu eteenpäin.